Sunday, May 3, 2009

Kesedaran...

Aku dah tersalah isik borang Unikl.
Mule2 tue cuak aa gak,kabut glerrr..
But then,tyme aku tgh dok pk2 psal 'kesalahan' aku mengisi borang tue,bibik aku~Acik tibe2 dtg and duk depan aku .

Aku : Acik da mkn?

Acik : Belom . Acik xde selera . Tgh rungsing nie .

So , aku tanye la , Rungsing pasal ape ?

And then,die stat bercerita psal anak die kat Indon , Asep .
Dia ckp , anak die tue lebey kurang sebaye ngan aku , skang die tgh keje kat Indon , bukak kedai tepon .
Dlu , die blaja sambil keje .
Bangun awal pagi , pegi anta sayur kat mane ntah,n then gi skewl . Balik skewl , jage kedai . N then malam , gi niaga plak . Kire mcm ruting seharian dier :
-awal2 pg drive gi pasar,anta sayur
-Gi skewl
-Balik skewl , jage kedai
-Malam gi niaga plak kat pasar
-Kalo x sempat blk umah,tido kat pasar jer,dalam van dier.

Buat mase nie,die keje kat kedai tepon and kat sawah .
Tadi anak die tue call , nanges2 ckp nak gi sambung blaja .
Memandangkan duet x cukup , die terpakse drop skewl(2 years ago) , n bekerja .
So,masuk taun nie,die da 2 tahun x blaja,asyik keje jer.
Dia ckp ngan Acik,die nak sambung blaja , die rindu nak study , n hearing Acik said that with teary eyes , makes me realized how lucky I am , compared to Asep .
Nak masuk kolej tue perlukan lebey kurang 5 juta rupiah , which equals to about 2-3 thousand duet kite aa .
Skang dorg baru ader about 2 juta rupiah . Suami acik plak da pening2 pk psal mende nie ,
acik lak aku tgk skang mcm diam jer,asyik sediyh+rungsing .
Acik lak ckp die malas nak pinjam2 duet org,nnt kalo x dpt bayar blk,susa.
So,skang nie dier tgh berpk2 tok jual sawah die kat Indon .

Bile Acik da abes citer psal masalah dier , aku pk blk psal masalah aku.
Aku punye masalah ni(tersalah isi borang),cikit punye kecik punye masalah kalo nak dibandingkan ngan Acik punye .
Rase bersalah trus menyelinap masuk dlm diri,asyik complain xtentu psal bout borang tue .
Dah ader tempat nak sambung blaja nie pon kire ok aa.
Aku rasa , nie adalah salah satu cara Allah nak tunjuk yg masalah aku tue bukan masalah dunie pon,toksah nak mlebey2 psal masalah tue.
Ader lagi org laen,yg nasib nye x sebaik kite yang mempunyai masalah lg berat drpd aku .
Takat salah isi borng jer..PIIDAAAHHHHH!
haha.

I hope one day , Asep akan berjaya juga sambung pelajaran die , and InsyaAllah jadik seorang anak dan insan yg berguna . Amin ~

No comments: